Головна

Українська мова

РОЗРОБКИ УРОКІВ
Українська мова. 11 клас
Тема: Промова, її види: мітингова, інформаційна, агітаційна
Цілі: поглиблювати знання школярів про особливості побудови публічного виступу; ознайомити учнів з видами промов, удосконалювати вміння розрізняти мітингову, інформаційну та агітаційну промови, самостійно готувати промови і складати виступи, дотримуючи структури їх і правил для виступаючих; розвивати навички володіння аудиторією
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Слово вчителя. Доброго дня, діти! Рада вітати вас на уроці української мови, почати який хочу з притчі “Урок метелика”
Якось у коконі з’явилася маленька щілина. Крізь неї поступово почав пробиратися метелик, який хотів нарешті розправити свої крильця. Людина, проходячи в той момент повз, почала спостерігати за цим дійством. Минула година, дві, три, після чого метелик вирішив покинути свої зусилля. Щілина залишилася такою ж маленькою.
Тоді людина вирішила допомогти. Взяла ніж і розрізала кокон. Метелик легенько вийшов з нього, але його тільце залишилося бути слабким та немічним, а прозорі крила майже не рухалися.
Людина продовжувала спостерігати, чекаючи, що ось-ось крила маленького розправляться й зміцніють, і він зможе взлетіти. Цього так і не сталося!
Все своє життя метелик волочив по землі слабке тільце і нерозправлені крила. Він так і не зміг літати.
А все тому, що людина, бажаючи допомогти, не розуміла головного: зусилля, які треба докласти, щоб пробратися через вузьку щілину кокона, необхідні метеликові. Тільки так рідина з тіла переходить у крила, надаючи їм потрібну силу. Лише після цього він зміг би літати. Життя змушувало метелика докладати зусиль, перш ніж залишати свою оболонку. Бо саме це загартовує його і дозволяє рости й розвиватися.
Зусилля – це те, що найбільш потрібне нам у житті. Якби нам можна було жити, не зустрічаючись із труднощами, ми були б обділені. Ми не змогли б бути такими сильними, якими є зараз. І ніколи не змогли б літати.
Тож бажаю кожному з вас прикласти сьогодні максимум зусиль, аби подолати всі труднощі та досягти високого результату
ІІ. Актуалізація опорних знань
Метод “Куб Блума”
(діти по черзі ставлять запитання один одному з вивченого матеріалу розділу “Риторика”)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Відомий оратор і просвітитель Т.Вашингтон розповів історію, повчальну для тих, хто починає вивчати мистецтво промови.
Корабель утратив управління і протягом багатьох днів блукав морем, поки не зустрівся з дружнім судном. Зі щогли корабля, що втратив курс, було подано сигнал: «Води, води, ми помираємо від спраги». У той же час із зустрічного корабля відповіли: «Наберіть води там, де знаходитесь». Знову сигнал із судна, що потерпає: «Води, води, пришліть нам води!» І знову у відповідь: «Наберіть там, де знаходитесь». Нарешті капітан послухався поради і наказав набрати води з океану. Коли її набрали, вона виявилася прісною, кришталево чистою. З’ясувалося, що в цьому місці була течія з гирла річки Амазонки.
Ви хочете стати оратором? Завдання здається складним і навіює страх. Що говорити? Як себе поводити під час виголошення промови? Відповідь одна: почніть з того місця, де ви зараз знаходитесь. Почніть з того, що ви собою являєте…
Отож сьогодні ми зробимо іще один крок до ораторського мистецтва — довідаємося про промову та її види
ІV. Оголошення теми і цілей уроку.
Тож тема нашого уроку “ Промова, її види: мітингова, інформаційна, агітаційна”
V.Цілевизначення
(учні самостійно ставлять цілі роботи на уроці).
Діти, скажіть, які цілі ми ставимо сьогодні перед собою?
  • дізнатись, що таке промова;
  • ознайомитись з видами промов;
  • удосконалювати вміння розрізняти мітингову, інформаційну та агітаційну промови
VІ.Осмислення теоретичного матеріалу й вироблення практичних умінь і навичок.
  1. Робота над епіграфом.
    «Слова – це предмети, і маленька крапля чорнила, падаючи на думку, подібно до роси, створює те, що примушує думати тисячі, можливо, мільйони людей». Дж. Байрон
    (Отже, кожна промова покликана впливати на розум та почуття слухачів)
  2. Самостійне опрацювання учнями теми “Промова. Її види” (робота з роздатковим матеріалом та озвучування роботи)
    Промова - це усний виступ, присвячений злободенній, суспільно значущій темі. Виголошується із метою висвітлення певної інформації та впливу на розум, почуття й волю слухачів. Із промовою виступають на мітингах, масових зібраннях на честь певної події, ювілею тощо.
    Виділяють такі види промов:
    Мітингова промова зазвичай виголошується на злободенну тему й стосується суспільно значущої проблеми, яка хвилює широкий загал. Цей короткий, емоційний виступ розрахований на безпосереднє сприймання слухачів.
    Успішність мітингової промови залежить від індивідуального стилю оратора, його вміння доречно використовувати весь арсенал вербальних і невербальних засобів спілкування та майстерності імпровізувати залежно від реакції аудиторії. Палка, заклична, актуальна, майстерно виголошена мітингова промова, як свідчить історія - дієвий чинник впливу на свідомість слухачів.
    Агітаційній промові притаманні практично всі складові промови мітингової. Торкаючись актуальних суспільно-політичних проблем, активно впливаючи на свідомість, промовець спонукає слухача до певної діяльності, до нагальної необхідності зайняти певну громадянську позицію, змінити погляди чи сформувати нові. В агітаційній промові, як правило, роз’яснюють чи з’ясовують певні питання, пропагують певні думки, переконання, ідеї, теорії тощо.
    Мета будь-якого інформаційної промови – дати відомості про той або інший предмет, причому так, щоб слухачам це було цікаво. Бажаний результат будь-якої інформаційної промови – вигук слухачів: «Як цікаво!»
    Головне в будь-якому інформаційному виступі – зуміти передати свої знання, зуміти донести до слухачів інформацію. Дуже важливо використати різні способи подання матеріалу. Треба кілька разів повторити основні положення, привести яскравий приклад, записати під час виступу на дошці цифри, дати, проілюструвати свій виступ малюнками, схемами й т.д.
VІІ. Виконання вправ на закріплення
    1. Перегляд відео мітингової промови
    Бесіда:
    1. До якого з видів промов ми можемо віднести прослухану промову? Доведіть свою думку
    2. Яку злободенну тему висвітлює дівчинка?
    3. Які проблеми є хвилюючими для сучасного суспільства?
    Фізкультхвилинка
    2. Робота з агітаційними та інформаційними промовами
    2.1. Агітаційна промова вчителя
    Слово вчителя. Прослухайте промову, визначте її вид, проаналізуйте її. Підготуйте власну промову на дану тему.
    Проти куріння
    Шановні друзі, мої однодумці і, насамперед, ті, хто мислить і чинить інакше! Звертаюся до вас зі словами на захист життя, в якому немає місця курінню. Згадаймо початок тютюнової історії. На європейців, що разом з Колумбом привезли додому з відкритої ними землі жахливе зілля, та на їх перших послідовників дивилися з великою підозрою: якщо людина випускає з рота та носа дим, то вона зв’язалась з нечистою силою. Сьогодні людина, що випускає з себе дим, нікого не лякає. На жаль, вона стала ознакою сучасного суспільства. Але, як і сотні років тому, тютюн продовжує отруювати людей. Це факт незаперечний, доведений наукою. Я згадаю лише те, що мене саму надзвичайно вразило. Найшкідливіша речовина в цигарках – нікотин – за своєю дією на організм стоїть поряд з синильною кислотою. Рятує курця від швидкої смерті лише те, що отрута потрапляє в організм малими дозами і поступово стає його часткою, спричиняючи звикання. Крім нікотину в тютюні виявлено ще 1200 шкідливих речовин. Якщо курець набере в легені диму і видихне його через білу тканину, на ній залишиться руда пляма тютюнового дьогтю. Коли цим дьогтем змазати кілька разів вухо зайця, в того розвинеться ракова пухлина. Ви скажете: „ То ж заєць, а не людина!” А я нагадаю: „Серед хворих на рак легенів - 95% курців”. Більш того, куріння негативно впливає не тільки на легені, вражається статева система, нирки, головний мозок, печінка, сечовий міхур та інші органи. Пам'ятаєте вислів „Крапля нікотину вбиває коня”. То це, виявляється, неправда! Крапля нікотину вбиває трьох коней, і ця крапля міститься всього в 10 цигарках. Отож, я обрала життя без куріння і пишаюсь цим. Я не дозволила тютюну руйнувати моє тіло та душу і закликаю вас зробити те саме.
    2.2. Виголошення промов учнями
    2.3.Робота з інформаційними промовами
    Промова-самопрезентація – „Слово про себе”. Епіграфом до якої став афоризм Козьми Пруткова „Що скажуть про тебе інші, якщо ти сам про себе нічого сказати не можеш”
    2.4. Робота в групах
    1. Аналіз групами агітаційних та інформаційних учнівських промов за поданими схемами
    2. “Знайди загублене”
    (скомпонувати уривки промов за поданими вступами, основними частинами та висновками, назвати їхні види, зачитати одну із промов, після чого перегляд відео)
Та ми народ не тільки із пекла голодоморів, але й із Заповіту Шевченка
Сама письменниця говорить так: «Ця промова — невиголошена, але надрукована в газетах. Один мій знайомий сказав: «Як добре, що ти її тоді не прочитала на сцені. А газет вони не читають. Газети читають люди». Тоді, виступаючи перед Віктором Януковичем і його електоратом на врученні Шевченківської премії, Матіос прочитала звернення своєї колеги Оксани Пахльовської, за що згодом була звільнена, а її видавцям і знайомим не давали спокою міліціонери.  Що ж тоді хотіла сказати сама письменниця?
У цьому залі, де прискорено пульсує правдивий розум і б’ються найгарячіші серця України, мені хотілося б почувати себе людиною винятково святкуючою. Але, погамовуючи зрозуміле хвилювання, окрім щирих слів подяки за державне визнання моєї скромної праці, я повинна сказати дещо з того, що диктує мені власне сумління і сумління моїх попередників та сучасників. 
Головна героїня мого роману «Солодка Даруся» завдяки нещадним жорнам історії і нещадним людям кілька десятиліть була позбавлена голосу. Але у час найгострішого сердечного піднесення і найвищої драми свого трагічного буття, вона нарешті промовила єдине слово, покликавши до себе Богом вибраного їй чоловіка. Пишучи цю книжку, я не сподівалася, що образ дівчини, битої Судьбою і людьми, за короткий час стане метафорою моєї країни. Так само, як і Даруся, моя стоодурена Україна в час пекельного прозріння і найвищого злету своєї відваги і духу, безстрашно сказала «так!» тому, кого нарешті допустила до глибин своєї мовчазної, та не-лукавої душі. І я думаю, що не мають права ті, хто поцілив не кулею — а тільки словом у нас — людей—не маєте права пустити брат на брата з мечем ненависті і останнім розчаруванням. Та ми народ не тільки із пекла голодоморів, але й із Заповіту Шевченка. Ми, можливо, ті, хто вперше в історії людства сміливо підправили пророцтво свого Генія. Ми поховали страх і таки встали, не окропивши злою кров’ю і п’яді рідної землі, безжалісно сплюндрованої варварами при краватках. Але такий народ, думаю, завжди має право запитати своїх достойників: ми точно не лукавили з тобою? І я звертаюся до тих, у чиїх руках перебувають найважливіші атрибути української влади, до політичних пінкертонів сучасної України: відшукайте і покажіть дорогу в Лету отому багатоголовому і багаторукому, але невидимому Бен Ладенові, який майже упокоїв українську книжку, а значить — заніс сокиру над нашою душею, відібравши можливість українцеві від Хоружівки до Розтоків купити книжку титульної нації. Купити, як хліб, як цукор. Але я думаю: якщо ми змусили урівноважену і ситу Європу пришвидшувати кров у своїх жилах нашою «коломийкою», то де написано, що ми не змусимо дистильований і запанілий світ плакати і сміятися від розкоші котроїсь української книжки, трансльованої в Європу українським інтелектуалом?! Можливо, Європі було би корисно відкривати для себе духовні Америки не з баналізованих істин Коельо, а когось із нас?!
Відновлення справедливості потребує українське слово в українській книжці, що скромно, і таки по-сирітськи тулиться в рідній державі. Отакою є суть моєї тривоги.
P.S. І Далися мені ті промови!
Марія Матіос 
    Cоломія Крушельницька: «Всі вважали мене дуже досвідченою і навіть хитрою, а я була страшенно наївною»
(Промова однієї з найвидатніших співачок світу, «Вагнерівської примадонни», на зустрічі зі своїми прихильниками).
Мої тріумфи? Перемоги у житті не можуть бути занадто часті. Тріумф щовечора? Це забагато. Найважливішим мірилом моїх успіхів залишалось часто власне відчуття, що я проспівала свою партію, як вміла найкраще. Адже життя оперної артистки трохи нагадує режим атлетів: дисципліна в усьому — строгий розклад годин, поміркована їжа, заборона давати волю своїм забаганкам… Я мала свій режим дня, від якого тільки недуга могла заставити мене відступити. То тільки збоку здається, що професія співака — легкий хліб. 
Мільйонери пропонували мені ─ з умовою, що я вийду за них заміж, ─ збудувати окрему оперу винятково для мене. Вони радили забувати про свою тяжку професію і обрати собі спосіб життя до вподоби в якій завгодно частині світу: на горах Тибету або на золотистому морському піску. Але це не для мене, не для мене. Я завжди мала успіх у будь-яких слухачів, і тому всі вони однаково дорогі мені. Проте і між ними існують певні відмінності. Наприклад, буває публіка, яка діє, зрештою, не на користь артистові. Вона надміру захвалює його, псує, пестить, відриває від справ… безперервними бенкетами і святами з подарунками, квітами, зустрічами біля театру… А буває публіка освічена, тонка і сприйнятлива; вона уважно стежить за співаком і допомагає йому, вміє попередити в разі потреби, вказавши, в чому саме він мусить вдосконалитися, вміє своєчасно висловити свої почуття і симпатії.
Саме тому, що кохання довгі роки з’являлось у моїй уяві в серпанку фальшивої романтики, я не розуміла його земної сторони як сили, необхідної для мрії і натхнення. Не знаю, якби я тоді у щасливий момент погодилась об’їхати весь світ з великим співаком, чи було б моє життя змістовніше. Я занадто пізно зрозуміла, що зміст життя — не лише в тому, щоб здійснювати свої плани. Адже я знала з театру і з літератури, з різних романів, що можна для коханої особи покинути все, зважитись на все, але я не відчувала в собі непереможної пристрасті, яка була б рівнозначна з переворотом.
Я дійшла справді поважного віку, поки зрозуміла і відчула те, що нормальні жінки переживають на десять і двадцять років раніше. Це було для мене великим відкриттям. Бачите, як дивно іноді складається життя артистки. Всі вважали мене дуже досвідченою і навіть хитрою, а я була страшенно наївною. 
VІІІ. Підсумки уроку
"Розкажемо казку"
Учні спільно з учителем придумують казку. Вчитель формулює вступне речення: „Жили-були на світі одинадцятикласники”. Передає естафету (можна естафетною паличкою) іншому учаснику гри, який додає своє речення . І так далі по колу, доки казка не буде складена.

ІХ. Рефлексія. Оцінювання
Діти, наш урок добігає кінця. Тож пропоную вам оцінити свою діяльність на уроці та аргументувати свій вибір.
  • Урок пройшов:
Недаремно. Результативно Творчо. Ідеально. Змістовно. Звичайно. Активно. Повільно. Корисно. Дохідливо. Нецікаво. Цікаво. Без нудьги. Миттєво. Ефективно. Емоційно. Геніально. Збентежено. Непередбачено. Душевно.
  • Я працював (ла):
Із задоволенням. Із запалом. Завзято. Досконало. Енергійно. Дружно. Плідно. Старанно. Творчо. Активно. Відповідально. Зворушливо. Достойно. Доброзичливо. Погано.
Х. Домашнє завдання

Скласти промову (інформаційну, агітаційну, мітингову) на будь-яку хвилюючу вас тему


Урок у 7 класі
ТЕМА: ВИДИ СПОЛУЧНИКІВ ЗА БУДОВОЮ. ПРАВОПИС СПОЛУЧНИКІВ (НАПИСАННЯ РАЗОМ І ОКРЕМО)
Мета: розширити знання учнів про прості, складні і складені сполучники, їх правопис; формувати вміння знаходити різні за будовою сполучники в реченні, розвивати орфографічні вміння написання сполучників разом і окремо; за допомогою тексту про П.Яцика сприяти шанобливому ставленню до видатних людей
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Створення емоційного настрою
Слово вчителя.  Добрий день, мої дорогі учні! В мене в руках парасолька. Як ви думаєте, навіщо вона мені? (відповіді учнів) А парасолька для того, аби ніяка мряка, похмура погода не обтяжила і не зіпсувала сонячного настрою, який я сподіваюся буде царювати у нас сьогодні на уроці.

Тому пропоную обрати девізом нашого уроку слова Генрі Форда:

Зібратися разом – це початок,

Триматися разом – це прогрес,

Працювати разом – це успіх.

І таким чином приступити до роботи.
ІІ. Повідомлення теми уроку “ВИДИ СПОЛУЧНИКІВ ЗА БУДОВОЮ.ПРАВОПИС СПОЛУЧНИКІВ (НАПИСАННЯ РАЗОМ І ОКРЕМО)” та визначення завдань:
розширити знання про прості, складні і складені сполучники, їх правопис; формувати вміння знаходити різні за будовою сполучники в реченні, розвивати орфографічні вміння написання сполучників разом і окремо; за допомогою тексту про П.Яцика сприяти шанобливому ставленню до видатних людей
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя.
І сьогодні, діти, у нас буде незвичайний урок. Ми проведемо його в «мовному» кафе, яке називається “Сполучник як частина мови”.Ми замовлятимемо страви, що стосуються української мови.
Тому пропоную вашій увазі меню нашого кафе:
  1. Вчорашній борщ
  2. Нова страва
  1. Власний рецепт
  2. Обід на двох
  3. Приготуй сам
6. Десерт
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Слово вчителя.
І першою стравою, яку ми скуштуємо, буде страва “Вчорашній борщ”, за допомогою якої ми повторимо матеріал, вивчений на попередніх уроках. Отож приступимо!
1. Бесіда.
- Що таке сполучник?
— Чому сполучник є службовою частиною мови?
— Що спільного й відмінного у сполучника і прийменника?
— Які є сполучники за значенням?
2. Дослідження-відновлення.
Відновіть вислови усної народної творчості, уставляючи потрібні сполучники для зв’язку частин речень чи слів. Визначте розряд сполучників за значенням.
на Юру дощ і грім, … буде радість людям всім. … піде дощ на Юрія, то буде хліб і в дурня. Юрій з теплом, … Микола з кормом. На Юрія посади редьку, … вроде … кулак. (Нар. творч.)
Довідка: коли, то; якщо; а; то, як.
ІV. Усвідомлення теоретичного матеріалу у процесі практичної роботи
Слово вчителя
Діти, ми добре справились із “Вчорашнім борщем”, тож пропоную спробувати наступну страву нашого кафе , яка називається “Нова страва”, покуштувавши яку ми вивчимо новий матеріал. Тож уперед!
1. Опрацювавши теоретичний матеріал підручника на сторінці 224, виписати до першої колонки прості сполучники, до другої — складні, до третьої — складені.
Мов, якби, бо, через те що, після того як, що, щоб, аби, зате, але, незважаючи на те що, проте, для того щоб, як, ніби, якщо, у зв’язку з тим що, як тільки, коли, коли б, та, так що, начебто.
  • Пояснити правопис і творення складних і складених сполучників.

  1. Виконання вправ на засвоєння та закріплення нового матеріалу
1. Ми покуштували з вами “Нову страву” і я пропоную вам перейти до іншої страви, яка називається “Власний рецепт”

Учень 1. У одну каструлю вкинуть 
Суп, оладки і кисіль
 Потім всипати гірчицю,
Цукор, каву, мед і сіль.
 Розкажіть, хто буде їсти
Отакий гидкий «салат»?
Треба мовою своєю
Українцям розмовлять.
І для зв’язки не потрібна
Нецензурна купа слів.
Учень 2. Кожен гарно заговорить,
Лишень тільки б захотів!
Розбавля гидким слівцем,
Я для цього манну кашу 
Розмішав би з холодцем.
Накришив туди капусти,
Зверху вилив би компот – 
Пригощайся на здоров’я,
«український патріот».
Слово вчителя
Діти, який цікавий у вас вийшов рецепт. А у якому значенні тут було вжито слово “патріот”?
Кого ви можете назвати українським патріотом? 

Патріотизм утворилося від грецького слова патріот із первісним значенням земляк, співвітчизник.
Для греків патріотом міг бути будь-який земляк чи співвітчизник. У сучасній мові це значення звузилося.
Справжніми патріотами називають тих, чия любов була дієвою, хто не на словах, а важкою, самовідданою працею дбав про розквіт України, її культури, мови, економіки, духовності.
Чи знаєте ви таких людей? 
А ми поведемо розмову про П. Яцика, чиє ім’я займає гідне місце у переліку патріотів України. 
2. І наступна наша страва - “Обід на двох”

Прочитати текст вголос. Визначити тип і стиль мовлення. Виписати сполучники. Назвати, які вони за будовою.
Петро Яцик належав до того рідкісного типу людей, які вже з першого погляду викликають глибоку довіру. Хто і яка ця людина, Яцик? Спокійний, самозосереджений і доброзичливий, Яцик справляє враження чоловіка справді надійного. Як кажуть, на таких можна покластися, тому що вони мають тверде слово, не щедрі на всілякі обіцянки й запевнення. Але пообіцявши щось, неодмінно виконають, хоч би яких зусиль це їм коштувало. Петро Яцик творив себе, начебто писав книгу чи ліпив скульптуру, прагнучи довершеності, орієнтуючись на еталони культури, ділового світу, відсікаючи в собі такі карикатурні риси, як розхристаність душі, пустопорожня балаканина й усе до цього подібне, що так прикро вражає нас у багатьох людях. Але якби Яцик не мав вроджених даних отієї діловитості й відповідальності, то важко повірити, що він так далеко просунувся б у процесі самовиховання й самовдосконалення. Петро Яцик –людина, яка не розгублюється за несприятливих чи й критичних для цього ситуацій, а навпаки – змобілізовується, збирає всі свої інтелектуальні й моральні сили для рішучих дій. Це і яскравий індивідум суспільства, і жива конкретна людина. Людина, яка має глибоку національну свідомість.
Слово вчителя

Діти, а що ви ще знаєте про Петра Яцика?
Учень 1. Життя Яцика було не з легких. Чотирнадцятилітнім сиротою взяв він на свої плечі відповідальність за всю сім’ю, будучи старшим з усіх дітей Дмитра та Марії Яциків із села Верхнього Синєвидного на Львівщині. Старший син став не тільки господарем у будинку, а й батьком молодшим братам і сестрам. Доля склалася так, що прийшлось емігрувати. За кордоном він прожив більше п’ятдесяти років. Але Яцик ніколи не забував про те, що він українець. І, ставши бізнесменом, він у той же час став і меценатом. Але Яцик був скромним в особових життєвих потребах. І цим мало нагадував респектабельного мільйонера. Він був твердо упевненим, що найбільшим багатством людини є те, що він віддав іншим. «Убогий духом не може бути багатим, незважаючи на те, скільки грошей він має», - зазначає Петро Яцик. 

Учень 2. Як патріот, Петро Яцик уперше виступив з пропозицією проведення в Україні мовного конкурсу серед молоді. Вагомий внесок на фінансування конкурсу зробив са ме він.
Перший Міжнародний конкурс знавців української мови було проведено в 2000 році. За рішенням Ліги українських меценатів, у 2003 році конкурсу було присвоєно ім`я Петра Яцика, а його дочка Надія Яцик стала почесним головою конкурсу. 
Слово вчителя
Що ж, діти, ви - молодці, добре справились зі стравою “Обід на двох”, тож пропоную вам трохи перепочити, відставити всі страви в сторону і послухати музику у нашому кафе...
(Звучить пісня “Лише у нас на україні”)
Слово вчителя

Скажіть, чому звучала пісня саме про Україну? (бо Україна — це наша держава, яку ми повинні любити, оберігати та незважаючи на жодні обставини, бути патріотами своєї держави)
3. Ну що ж, трішки відпочили, тож перейдемо до страви “Приготуй сам”, яка буде у вигляді тестів.
Самостійна робота (тест)
1.Сполучник  – це …
А   самостійна частина мови.
Б   службова частина мови.
В  форма дієслова.
2. Сполучники поділяються на групи …
А   за походженням, способом уживання у реченні.
Б   за походженням,  будовою.
в)   за  будовою, значенням.
3.У якому рядку правильно вказано морфологічні ознаки сполучника.
А   Рід, число, відмінок.
Б   Час, вид, особа.
В   Незмінне слово.
4.Сполучники за значенням бувають…
А   сурядні й підрядні.
Б   похідні та непохідні.
В   прості й складні.
5.Яка роль сполучника в реченні?
А   Додаток.
Б   Обставина
В   Членом речення не буває.
6.Вказати рядок, у якому всі слова є сполучниками.
А   Зате, хоч, тому що, про.
Б   Або, та, не, якби.
В   І, щоб, немов, чи.
VІ. Підсумки уроку
Слово вчителя
Ми покуштували всі страви, але у нас ще залишився десерт. Аби ми могли ним посмакувати, ми повинні підвести підсумки уроку і сказати, чи виконали поставлені на початку уроку завдання, які були такими:
розширити знання про прості, складні і складені сполучники та їх правопис;
формувати вміння знаходити різні за будовою сполучники в реченні,
розвивати орфографічні вміння написання сполучників разом і окремо;
за допомогою тексту про П.Яцика сприяти шанобливому ставленню до видатних людей

Скажіть, що було найцікавішим на уроці та що найбільше сподобалось?
VІІ Оцінювання.
Слово вчителя
Ось і настав час вашого розрахунку за страви, які ви сьогодні куштували. І зробите ви це шляхом отримання оцінок за роботу на уроці (оцінювання роботи учнів)
VІІІ. Домашнє завдання.
Слово вчителя.
Діти, залишилось вам зробити покупку додому у вигляді домашнього завдання. Тож записуємо його: опрацювати правила на сторінці 224, виконати впр.498, 499


Урок у 8 класі

Тема:словосполучення і речення. Головні і другорядні члени речення
Мета: повторити відомості про словосполучення, речення, головні та другорядні члени речення; розвивати вміння визначати словосполучення, головні та другорядні члени у реченні, робити синтаксичний розбір речень; формувати орфографічну та пунктуаційну грамотність;виховувати шанобливе ставлення до українських свят
Тип уроку: урок повторення вивченого
Хід уроку
І. Організаційний момент
Слово вчителя.
Діти, а чи знаєте ви, що у школу не можна приходити з кислими обличчями?Пам'ятайте: весела людина краще запам'ятовує, більше знає, яскравіше живе, нікому не заздрить і створює навколо себе атмосферу задоволення! Тож бажаю вам бути завжди веселими, гарно попрацювати на уроці і отримати задоволення від своєї праці!
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Вікторина «Вірюне вірю» (діти отримують по дві картки (червону й зелену), коли твердження правильне, піднімають зелену, неправильне – червону
  1. Синтаксис — це розділ мовознавства, що вивчає словосполучення, речення, текст (так)
  2. Пунктуація вивчає слово як частину мови (ні)
  3. Словосполучення — це поєднання двох або більше слів, у якому є головне і залежне слова (так)
  4. Підмет і присудок теж є словосполученням (ні)
  5. Підмет і присудок — це головні члени речення (так)
  6. У реченні: Три тополі росли край дороги підмет — тополі (ні — три тополі)
2. Бесіда.
Які ще члени речення, крім головних вам відомі?
Яку роль виконують другорядні члени речення?
Як називаються речення, у яких є другорядні члени?
Які речення називаються непоширеними?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності і повідомлення теми уроку
Слово вчителя
Діти, ми пригадали з вами відомості про словосполучення, головні та другорядні члени речення. І невипадково. Адже тема нашого уроку: “Словосполучення і речення. Головні і другорядні члени речення”. Завдання, які ми повинні з вами виконати на уроці, це:
повторити відомості про словосполучення, речення, головні та другорядні члени речення; розвивати вміння визначати словосполучення, головні та другорядні члени у реченні,
робити синтаксичний розбір речень;
формувати орфографічну та пунктуаційну грамотність;
виховувати шанобливе ставлення до українських свят
ІV. Виконання вправ на повторення
Слово вчителя
Діти, а що вам відомо про свято Покрови Пресвятої Богородиці ? (відповіді учнів)
Свято Покрови Пресвятої Богородиці – це свято любові…. Любові матерів до своїх дітей, свято невичерпної любові Богородиці до кожного із нас. Ми з вами щасливі, тому що маємо дві мами, Пресвята Богородиця піклується про нас і допомагає нам, коли ми звертаємося молитвами до Матері Божої. Щороку 14 жовтня до нас наближається урочисте свято Покрову Пресвятої Богородиці. Ніби це знову, вже вкотре, прийшла до нас Прекрасна Діва Марія і знову розкинула над нами свій небесно-синій покров, щоб знову, вже вкотре, захистити нас, змусити замислитися над цінностями життя. Здається, ввібрала осінь усю красу, всю непорочність, усе щастя й горе Тієї, що віддала Сина Свого на суд людям, Тієї, що стояла біля Його хреста і кров'ю вмивалося її серце, Тієї, яка, незважаючи на все заподіяне їй людьми лихо, стала їх найпершою захисницею, Тією, до кого ми звертаємось у своїх молитвах.
Тому стогодні, працюючи над темою уроку, ми також будемо з вами говорити про Свято Покрови Пресвятої Богородиці
  1. Робота в групах”
Прочитати текст. Виписати з нього словосполучення. Позначити головне і залежне слова. У виділених реченнях підкреслити члени речення.
  1. Покров - це хустка-омофор Матері Божої, що є символом материнського піклування про нас, її дітей. Багаторазово наші предки довіряли себе опіці Богоматері. Вони ніколи опісля не жалкували про це, не схибили у своєму виборі... Пригляньмося ближче, станьмо живими акторами і глядачами історії цього свята...
    Чудесна подія, на згадку про яку було встановлено свято Покрови, трапилась у 910 році в місті Константинополі.
    Арабське військо вдерлося в грецьку імперію і підійшло до міста. Народ перед лицем такої небезпеки щиро молився до Господа і Пресвятої Богородиці про захист і звільнення від ворогів. І їхня молитва була почута. 2) Під час всенічного богослужіння святий Андрій Юродивий та його учень святий Єпіфаній побачили в повітрі чудесне з`явлення Пресвятої Діви Богородиці в оточенні ангелів, пророків та апостолів. Уся осяяна неземним світлом. Вона молилася про спасіння світу і покривала християн своїм омофором. Це знаменувало її опіку та захист. Побачивши це чудесне з`явлення, святий Андрій запитав у Єпіфанія: “Чи бачиш ,брате, Царицю всіх, яка молиться за весь світ?” – “Бачу, святий отче, і тремчу,” – відповів йому Єпіфаній. Святі мужі сповістили усім присутнім у храмі про це видіння.
    Мешканці Константинополя, почувши про цю подію, зраділи і впевнились, що Бог молитвами Заступниці визволить їх від ворогів. Так і сталося.
    Невдовзі після чудесного видіння вороже військо було переможене. Тому Церква встановила в цей день – 14 жовтня (за новим стилем) відзначити свято Покрови Пресвятої Богородиці та Пріснодіви Марії.
Слово вчителя
Діти, а чи знаєте ви, що свято Покрови було найбільшим святом для козаків?
(повідомлення учня )
Для козаків свято Покрови було найбільшим святом. Цього дня у козаків відбувалися вибори нового отамана. Пресвяту Богородицю козаки вважали своєю заступницею і покровителькою. Козаки вірили в силу Покрови Пресвятої Богородиці. На Запоріжжі в козаків була церква святої Покрови. Свято Покрови посідає почесне місце серед пошанованих свят в Україні.Козаки щиро й урочисто відзначали свято Покрови. Впродовж століть в Україні воно набуло ще й козацького змісту та отримало другу назву - Козацька Покрова. Козацтво, звертаючись до Богородиці, просило оберегти і заступити од ворога.
2. “Лінгвістичний експеримент”
1.Розповісти про побачене непоширеними реченнями.














2.Розповісти про побачене поширеними реченнями. Зробити висновок про головні і другорядні члени.
3. Синтаксичний розбір речення
Слово вчителя
З ніжністю та любов`ю ми звертаємося до Матері Божої: Пречиста Діва, Преблагая Заступниця, Матінка Божа, Пресвята Богородиця, Пріснодіва Марія… Царице моя преблагая… звучить у храмах на богослужіннях. 

Учень. Царице Небесна, Господняя Мати,
Тобі довелося найбільше страждати:
На смерть віддала Ти єдиного сина.
Подбай же про долю синів України.
Врятуй їх од скверни, злої напасті.
Не дай у краях чужинецьких пропасти.
Де дикість породжує помсту й розплату,
Де брат піднімає меча проти брата.
І де їм накажуть також убивати
За пільги високі, солідну зарплату.
Пречиста Марія, Тебе ми благаєм:
Життя збережи їм для рідного краю.
Ти наша опіка й опора віками.
До Тебе ішли ми з своїми жалями.
У днини погожі і ранки невтішні,
Хоч знали, що ми недостойні і грішні.
В Тобі воскресали забуті надії,
Здійсни ж їх і нині, Пречиста Маріє.
Зробити синтаксичний розбір першого речення.

Фізкультхвилинка
Щось не хочеться сидіти,
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки.
Вище руки підніміть,
А тепер їх опустіть.
Плесніть, діти, кілька раз,
За роботу, все гаразд.

  1. Творче завдання
З поданими словосполученнями український народ, козацьке життя, шанобливо ставиться скласти прості поширені речення, зробити синтаксичний розбір одного з них
V. Підсумок уроку
Слово вчителя
Діти, наш урок добігає кінця, але я ще раз хочу повернутися до Свята, про яке ми говорили на сьогоднішньому уроці. Свято Покрови нагадує нам, що ми знаходимося під захистом нашої покровительки, яка любить нас, як своїх власних дітей і піклується про нас, коли нам важко. 

На превеликий жаль, наше життя складається чомусь більше із важких моментів… З плачем людина приходить у світ, із переживаннями іде у самостійне життя. І сьогодні ми знову і знову переконуємось у силі молитви Пресвятої Богородиці і завжди прикликаємо Її у молитвах, просимо Її допомоги. І ми віруємо, що Спаситель ні в чому не може відмовити Своїй Матері, коли Вона просить Його за людей. Вона не може не піклуватися про долю кожного з нас, якщо заради всіх, Її Син прийняв нестерпні страждання. Тож я бажаю, аби Пресвята Богородиця піклувалася про долю кожного з вас, завжди захищала та оберігала.

І підводячи підсумки уроку, давайте з вами скажемо, чи виконали ми завдання, які були поставлені на початку уроку, а саме:

повторити відомості про словосполучення, речення, головні та другорядні члени речення; розвивати вміння визначати словосполучення, головні та другорядні члени у реченні,

робити синтаксичний розбір речень;
формувати орфографічну та пунктуаційну грамотність;
виховувати шанобливе ставлення до українських свят
Якщо виконали, підніміть зелену картку, якщо не виконали — червону. І поясніть свій вибір.
VІ. Оцінювання роботи учнів на уроці
VІІ. Домашнє завдання
Виписати п'ять простих речень з художньої чи історичної літератури, зробити синтаксичний розбір, написати твір-мініатюру “Моє улюблене українське свято”






Урок української мови у 8 класі
Тема:словосполучення і речення. Головні і другорядні члени речення
Мета: повторити відомості про словосполучення, речення, головні та другорядні члени речення; розвивати вміння визначати словосполучення, головні та другорядні члени у реченні, робити синтаксичний розбір речень; формувати орфографічну та пунктуаційну грамотність;виховувати шанобливе ставлення до українських свят
Тип уроку: урок повторення вивченого
Хід уроку
І. Організаційний момент
Слово вчителя.
Діти, а чи знаєте ви, що у школу не можна приходити з кислими обличчями?Пам'ятайте: весела людина краще запам'ятовує, більше знає, яскравіше живе, нікому не заздрить і створює навколо себе атмосферу задоволення! Тож бажаю вам бути завжди веселими, гарно попрацювати на уроці і отримати задоволення від своєї праці!
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Вікторина «Вірюне вірю» (діти отримують по дві картки (червону й зелену), коли твердження правильне, піднімають зелену, неправильне – червону
  1. Синтаксис — це розділ мовознавства, що вивчає словосполучення, речення, текст (так)
  2. Пунктуація вивчає слово як частину мови (ні)
  3. Словосполучення — це поєднання двох або більше слів, у якому є головне і залежне слова (так)
  4. Підмет і присудок теж є словосполученням (ні)
  5. Підмет і присудок — це головні члени речення (так)
  6. У реченні: Три тополі росли край дороги підмет — тополі (ні — три тополі)
2. Бесіда.
Які ще члени речення, крім головних вам відомі?
Яку роль виконують другорядні члени речення?
Як називаються речення, у яких є другорядні члени?
Які речення називаються непоширеними?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності і повідомлення теми уроку
Слово вчителя
Діти, ми пригадали з вами відомості про словосполучення, головні та другорядні члени речення. І невипадково. Адже тема нашого уроку: “Словосполучення і речення. Головні і другорядні члени речення”. Завдання, які ми повинні з вами виконати на уроці, це:
повторити відомості про словосполучення, речення, головні та другорядні члени речення; розвивати вміння визначати словосполучення, головні та другорядні члени у реченні,
робити синтаксичний розбір речень;
формувати орфографічну та пунктуаційну грамотність;
виховувати шанобливе ставлення до українських свят
ІV. Виконання вправ на повторення
Слово вчителя
Діти, а що вам відомо про свято Покрови Пресвятої Богородиці ? (відповіді учнів)
Свято Покрови Пресвятої Богородиці – це свято любові…. Любові матерів до своїх дітей, свято невичерпної любові Богородиці до кожного із нас. Ми з вами щасливі, тому що маємо дві мами, Пресвята Богородиця піклується про нас і допомагає нам, коли ми звертаємося молитвами до Матері Божої. Щороку 14 жовтня до нас наближається урочисте свято Покрову Пресвятої Богородиці. Ніби це знову, вже вкотре, прийшла до нас Прекрасна Діва Марія і знову розкинула над нами свій небесно-синій покров, щоб знову, вже вкотре, захистити нас, змусити замислитися над цінностями життя. Здається, ввібрала осінь усю красу, всю непорочність, усе щастя й горе Тієї, що віддала Сина Свого на суд людям, Тієї, що стояла біля Його хреста і кров'ю вмивалося її серце, Тієї, яка, незважаючи на все заподіяне їй людьми лихо, стала їх найпершою захисницею, Тією, до кого ми звертаємось у своїх молитвах.
Тому стогодні, працюючи над темою уроку, ми також будемо з вами говорити про Свято Покрови Пресвятої Богородиці
  1. Робота в групах”
Прочитати текст. Виписати з нього словосполучення. Позначити головне і залежне слова. У виділених реченнях підкреслити члени речення.
  1. Покров - це хустка-омофор Матері Божої, що є символом материнського піклування про нас, її дітей. Багаторазово наші предки довіряли себе опіці Богоматері. Вони ніколи опісля не жалкували про це, не схибили у своєму виборі... Пригляньмося ближче, станьмо живими акторами і глядачами історії цього свята...
    Чудесна подія, на згадку про яку було встановлено свято Покрови, трапилась у 910 році в місті Константинополі.
    Арабське військо вдерлося в грецьку імперію і підійшло до міста. Народ перед лицем такої небезпеки щиро молився до Господа і Пресвятої Богородиці про захист і звільнення від ворогів. І їхня молитва була почута. 2) Під час всенічного богослужіння святий Андрій Юродивий та його учень святий Єпіфаній побачили в повітрі чудесне з`явлення Пресвятої Діви Богородиці в оточенні ангелів, пророків та апостолів. Уся осяяна неземним світлом. Вона молилася про спасіння світу і покривала християн своїм омофором. Це знаменувало її опіку та захист. Побачивши це чудесне з`явлення, святий Андрій запитав у Єпіфанія: “Чи бачиш ,брате, Царицю всіх, яка молиться за весь світ?” – “Бачу, святий отче, і тремчу,” – відповів йому Єпіфаній. Святі мужі сповістили усім присутнім у храмі про це видіння.
    Мешканці Константинополя, почувши про цю подію, зраділи і впевнились, що Бог молитвами Заступниці визволить їх від ворогів. Так і сталося.
    Невдовзі після чудесного видіння вороже військо було переможене. Тому Церква встановила в цей день – 14 жовтня (за новим стилем) відзначити свято Покрови Пресвятої Богородиці та Пріснодіви Марії.
Слово вчителя
Діти, а чи знаєте ви, що свято Покрови було найбільшим святом для козаків?
(повідомлення учня )
Для козаків свято Покрови було найбільшим святом. Цього дня у козаків відбувалися вибори нового отамана. Пресвяту Богородицю козаки вважали своєю заступницею і покровителькою. Козаки вірили в силу Покрови Пресвятої Богородиці. На Запоріжжі в козаків була церква святої Покрови. Свято Покрови посідає почесне місце серед пошанованих свят в Україні.Козаки щиро й урочисто відзначали свято Покрови. Впродовж століть в Україні воно набуло ще й козацького змісту та отримало другу назву - Козацька Покрова. Козацтво, звертаючись до Богородиці, просило оберегти і заступити од ворога.
2. “Лінгвістичний експеримент”
1.Розповісти про побачене непоширеними реченнями.
2.Розповісти про побачене поширеними реченнями. Зробити висновок про головні і другорядні члени.
3. Синтаксичний розбір речення
Слово вчителя
З ніжністю та любов`ю ми звертаємося до Матері Божої: Пречиста Діва, Преблагая Заступниця, Матінка Божа, Пресвята Богородиця, Пріснодіва Марія… Царице моя преблагая… звучить у храмах на богослужіннях.
Учень.
Царице Небесна, Господняя Мати,
Тобі довелося найбільше страждати:
На смерть віддала Ти єдиного сина.
Подбай же про долю синів України.
Врятуй їх од скверни, злої напасті.
Не дай у краях чужинецьких пропасти.
Де дикість породжує помсту й розплату,
Де брат піднімає меча проти брата.
І де їм накажуть також убивати
За пільги високі, солідну зарплату.
Пречиста Марія, Тебе ми благаєм:
Життя збережи їм для рідного краю.
Ти наша опіка й опора віками.
До Тебе ішли ми з своїми жалями.
У днини погожі і ранки невтішні,
Хоч знали, що ми недостойні і грішні.
В Тобі воскресали забуті надії,
Здійсни ж їх і нині, Пречиста Маріє.
Зробити синтаксичний розбір першого речення.
Фізкультхвилинка
Щось не хочеться сидіти,
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки.
Вище руки підніміть,
А тепер їх опустіть.
Плесніть, діти, кілька раз,
За роботу, все гаразд.
  1. Творче завдання
З поданими словосполученнями український народ, козацьке життя, шанобливо ставиться скласти прості поширені речення, зробити синтаксичний розбір одного з них
V. Підсумок уроку
Слово вчителя
Діти, наш урок добігає кінця, але я ще раз хочу повернутися до Свята, про яке ми говорили на сьогоднішньому уроці. Свято Покрови нагадує нам, що ми знаходимося під захистом нашої покровительки, яка любить нас, як своїх власних дітей і піклується про нас, коли нам важко.
На превеликий жаль, наше життя складається чомусь більше із важких моментів… З плачем людина приходить у світ, із переживаннями іде у самостійне життя. І сьогодні ми знову і знову переконуємось у силі молитви Пресвятої Богородиці і завжди прикликаємо Її у молитвах, просимо Її допомоги. І ми віруємо, що Спаситель ні в чому не може відмовити Своїй Матері, коли Вона просить Його за людей. Вона не може не піклуватися про долю кожного з нас, якщо заради всіх, Її Син прийняв нестерпні страждання. Тож я бажаю, аби Пресвята Богородиця піклувалася про долю кожного з вас, завжди захищала та оберігала.
І підводячи підсумки уроку, давайте з вами скажемо, чи виконали ми завдання, які були поставлені на початку уроку, а саме:
повторити відомості про словосполучення, речення, головні та другорядні члени речення; розвивати вміння визначати словосполучення, головні та другорядні члени у реченні,
робити синтаксичний розбір речень;
формувати орфографічну та пунктуаційну грамотність;
виховувати шанобливе ставлення до українських свят
Якщо виконали, підніміть зелену картку, якщо не виконали — червону. І поясніть свій вибір.
VІ. Оцінювання роботи учнів на уроці
VІІ. Домашнє завдання
Виписати п'ять простих речень з художньої чи історичної літератури, зробити синтаксичний розбір, написати твір-мініатюру “Моє улюблене українське свято"

Урок української мови у 7 класі
ТЕМА: ВИДИ СПОЛУЧНИКІВ ЗА БУДОВОЮ. ПРАВОПИС СПОЛУЧНИКІВ (НАПИСАННЯ РАЗОМ І ОКРЕМО)
Мета: розширити знання учнів про прості, складні і складені сполучники, їх правопис; формувати вміння знаходити різні за будовою сполучники в реченні, розвивати орфографічні вміння написання сполучників разом і окремо; за допомогою тексту про П.Яцика сприяти шанобливому ставленню до видатних людей
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Створення емоційного настрою
Слово вчителя.  Добрий день, мої дорогі учні! В мене в руках парасолька. Як ви думаєте, навіщо вона мені? (відповіді учнів) А парасолька для того, аби ніяка мряка, похмура погода не обтяжила і не зіпсувала сонячного настрою, який я сподіваюся буде царювати у нас сьогодні на уроці.

Тому пропоную обрати девізом нашого уроку слова Генрі Форда:

Зібратися разом – це початок,

Триматися разом – це прогрес,

Працювати разом – це успіх.

І таким чином приступити до роботи.
ІІ. Повідомлення теми уроку “ВИДИ СПОЛУЧНИКІВ ЗА БУДОВОЮ.ПРАВОПИС СПОЛУЧНИКІВ (НАПИСАННЯ РАЗОМ І ОКРЕМО)” та визначення завдань:
розширити знання про прості, складні і складені сполучники, їх правопис; формувати вміння знаходити різні за будовою сполучники в реченні, розвивати орфографічні вміння написання сполучників разом і окремо; за допомогою тексту про П.Яцика сприяти шанобливому ставленню до видатних людей
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя.
І сьогодні, діти, у нас буде незвичайний урок. Ми проведемо його в «мовному» кафе, яке називається “Сполучник як частина мови”.Ми замовлятимемо страви, що стосуються української мови.
Тому пропоную вашій увазі меню нашого кафе:
  1. Вчорашній борщ
  2. Нова страва
  1. Власний рецепт
  2. Обід на двох
  3. Приготуй сам
6. Десерт
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Слово вчителя.
І першою стравою, яку ми скуштуємо, буде страва “Вчорашній борщ”, за допомогою якої ми повторимо матеріал, вивчений на попередніх уроках. Отож приступимо!
1. Бесіда.
- Що таке сполучник?
— Чому сполучник є службовою частиною мови?
— Що спільного й відмінного у сполучника і прийменника?
— Які є сполучники за значенням?
2. Дослідження-відновлення.
Відновіть вислови усної народної творчості, уставляючи потрібні сполучники для зв’язку частин речень чи слів. Визначте розряд сполучників за значенням.
на Юру дощ і грім, … буде радість людям всім. … піде дощ на Юрія, то буде хліб і в дурня. Юрій з теплом, … Микола з кормом. На Юрія посади редьку, … вроде … кулак. (Нар. творч.)
Довідка: коли, то; якщо; а; то, як.
ІV. Усвідомлення теоретичного матеріалу у процесі практичної роботи
Слово вчителя
Діти, ми добре справились із “Вчорашнім борщем”, тож пропоную спробувати наступну страву нашого кафе , яка називається “Нова страва”, покуштувавши яку ми вивчимо новий матеріал. Тож уперед!
1. Опрацювавши теоретичний матеріал підручника на сторінці 224, виписати до першої колонки прості сполучники, до другої — складні, до третьої — складені.
Мов, якби, бо, через те що, після того як, що, щоб, аби, зате, але, незважаючи на те що, проте, для того щоб, як, ніби, якщо, у зв’язку з тим що, як тільки, коли, коли б, та, так що, начебто.
  • Пояснити правопис і творення складних і складених сполучників.

  1. Виконання вправ на засвоєння та закріплення нового матеріалу
1. Ми покуштували з вами “Нову страву” і я пропоную вам перейти до іншої страви, яка називається “Власний рецепт”

Учень 1. У одну каструлю вкинуть 
Суп, оладки і кисіль
 Потім всипати гірчицю,
Цукор, каву, мед і сіль.
 Розкажіть, хто буде їсти
Отакий гидкий «салат»?
Треба мовою своєю
Українцям розмовлять.
І для зв’язки не потрібна
Нецензурна купа слів.
Учень 2. Кожен гарно заговорить,
Лишень тільки б захотів!
Розбавля гидким слівцем,
Я для цього манну кашу 
Розмішав би з холодцем.
Накришив туди капусти,
Зверху вилив би компот – 
Пригощайся на здоров’я,
«український патріот».
Слово вчителя
Діти, який цікавий у вас вийшов рецепт. А у якому значенні тут було вжито слово “патріот”?
Кого ви можете назвати українським патріотом? 

Патріотизм утворилося від грецького слова патріот із первісним значенням земляк, співвітчизник.
Для греків патріотом міг бути будь-який земляк чи співвітчизник. У сучасній мові це значення звузилося.
Справжніми патріотами називають тих, чия любов була дієвою, хто не на словах, а важкою, самовідданою працею дбав про розквіт України, її культури, мови, економіки, духовності.
Чи знаєте ви таких людей? 
А ми поведемо розмову про П. Яцика, чиє ім’я займає гідне місце у переліку патріотів України. 
2. І наступна наша страва - “Обід на двох”

Прочитати текст вголос. Визначити тип і стиль мовлення. Виписати сполучники. Назвати, які вони за будовою.
Петро Яцик належав до того рідкісного типу людей, які вже з першого погляду викликають глибоку довіру. Хто і яка ця людина, Яцик? Спокійний, самозосереджений і доброзичливий, Яцик справляє враження чоловіка справді надійного. Як кажуть, на таких можна покластися, тому що вони мають тверде слово, не щедрі на всілякі обіцянки й запевнення. Але пообіцявши щось, неодмінно виконають, хоч би яких зусиль це їм коштувало. Петро Яцик творив себе, начебто писав книгу чи ліпив скульптуру, прагнучи довершеності, орієнтуючись на еталони культури, ділового світу, відсікаючи в собі такі карикатурні риси, як розхристаність душі, пустопорожня балаканина й усе до цього подібне, що так прикро вражає нас у багатьох людях. Але якби Яцик не мав вроджених даних отієї діловитості й відповідальності, то важко повірити, що він так далеко просунувся б у процесі самовиховання й самовдосконалення. Петро Яцик –людина, яка не розгублюється за несприятливих чи й критичних для цього ситуацій, а навпаки – змобілізовується, збирає всі свої інтелектуальні й моральні сили для рішучих дій. Це і яскравий індивідум суспільства, і жива конкретна людина. Людина, яка має глибоку національну свідомість.
Слово вчителя

Діти, а що ви ще знаєте про Петра Яцика?
Учень 1. Життя Яцика було не з легких. Чотирнадцятилітнім сиротою взяв він на свої плечі відповідальність за всю сім’ю, будучи старшим з усіх дітей Дмитра та Марії Яциків із села Верхнього Синєвидного на Львівщині. Старший син став не тільки господарем у будинку, а й батьком молодшим братам і сестрам. Доля склалася так, що прийшлось емігрувати. За кордоном він прожив більше п’ятдесяти років. Але Яцик ніколи не забував про те, що він українець. І, ставши бізнесменом, він у той же час став і меценатом. Але Яцик був скромним в особових життєвих потребах. І цим мало нагадував респектабельного мільйонера. Він був твердо упевненим, що найбільшим багатством людини є те, що він віддав іншим. «Убогий духом не може бути багатим, незважаючи на те, скільки грошей він має», - зазначає Петро Яцик. 

Учень 2. Як патріот, Петро Яцик уперше виступив з пропозицією проведення в Україні мовного конкурсу серед молоді. Вагомий внесок на фінансування конкурсу зробив са ме він.
Перший Міжнародний конкурс знавців української мови було проведено в 2000 році. За рішенням Ліги українських меценатів, у 2003 році конкурсу було присвоєно ім`я Петра Яцика, а його дочка Надія Яцик стала почесним головою конкурсу. 
Слово вчителя
Що ж, діти, ви - молодці, добре справились зі стравою “Обід на двох”, тож пропоную вам трохи перепочити, відставити всі страви в сторону і послухати музику у нашому кафе...
(Звучить пісня “Лише у нас на україні”)
Слово вчителя

Скажіть, чому звучала пісня саме про Україну? (бо Україна — це наша держава, яку ми повинні любити, оберігати та незважаючи на жодні обставини, бути патріотами своєї держави)
3. Ну що ж, трішки відпочили, тож перейдемо до страви “Приготуй сам”, яка буде у вигляді тестів.
Самостійна робота (тест)
1.Сполучник  – це …
А   самостійна частина мови.
Б   службова частина мови.
В  форма дієслова.
2. Сполучники поділяються на групи …
А   за походженням, способом уживання у реченні.
Б   за походженням,  будовою.
в)   за  будовою, значенням.
3.У якому рядку правильно вказано морфологічні ознаки сполучника.
А   Рід, число, відмінок.
Б   Час, вид, особа.
В   Незмінне слово.
4.Сполучники за значенням бувають…
А   сурядні й підрядні.
Б   похідні та непохідні.
В   прості й складні.
5.Яка роль сполучника в реченні?
А   Додаток.
Б   Обставина
В   Членом речення не буває.
6.Вказати рядок, у якому всі слова є сполучниками.
А   Зате, хоч, тому що, про.
Б   Або, та, не, якби.
В   І, щоб, немов, чи.
VІ. Підсумки уроку
Слово вчителя
Ми покуштували всі страви, але у нас ще залишився десерт. Аби ми могли ним посмакувати, ми повинні підвести підсумки уроку і сказати, чи виконали поставлені на початку уроку завдання, які були такими:
розширити знання про прості, складні і складені сполучники та їх правопис;
формувати вміння знаходити різні за будовою сполучники в реченні,
розвивати орфографічні вміння написання сполучників разом і окремо;
за допомогою тексту про П.Яцика сприяти шанобливому ставленню до видатних людей
Скажіть, що було найцікавішим на уроці та що найбільше сподобалось?
VІІ Оцінювання.
Слово вчителя
Ось і настав час вашого розрахунку за страви, які ви сьогодні куштували. І зробите ви це шляхом отримання оцінок за роботу на уроці (оцінювання роботи учнів)
VІІІ. Домашнє завдання.
Слово вчителя.
Діти, залишилось вам зробити покупку додому у вигляді домашнього завдання. Тож записуємо його: опрацювати правила на сторінці 224, виконати впр.498, 499

Урок у 8 класі

Тема : Розділові знаки при звертаннях
Мета :       
-        навчальна:
домогтися усвідомлення і засвоєння учнями основних відомостей про звертання, вироблення практичних умінь і навичок розпізнавати звертання в готовому тексті, вимовляти з відповідною інтонацією, правильно ставити розділові знаки при звертанні; дослідити звертання в творах Лесі Українки.
-        розвивальна:
 розвивати усне і писемне мовлення школярів, зокрема з використанням звертань, вміння аналізувати і робити висновки;
-        виховна:
-  прищеплювати любов, повагу і цікавість до рідного слова, України, рідного народу,
Обладнання : портрети українських письменників, роздатковий матеріал ( картки ).
Тип уроку : урок  вивчення нового матеріалу із використанням випереджуючого навчання.
Епіграф уроку:  Скільки є в нас, любі друзі, для звертання ніжних слів!
Д. Білоус.

Хід уроку :
І. Організаційна частина. Повідомлення теми та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя.
Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться.
Продзвенів уже дзвінок,
Починаємо урок!
Слово вчителя. Як багато слів сказано про нашу рідну мову, скільки прекрасних пісень звучить саме українською мовою, і як гарно говорили класики про українське слово. 
Ну що б, здавалося, слова...

Слова та голос — більш нічого.

А серце б'ється — ожива, 

Як їх почує!                                 

                                                 Т. Шевченко 
Слово, чому ти не твердая криця,

що серед бою так ясно іскриться?

Чом ти не гострий, безжалісний меч, 

Той, що здійма вражі голови з плеч?                         

                                                         Леся Українка  
Мова росте елементарно, разом з душею народу.
                                                                                            І.Франко
А Катерина Мотрич,українська письменниця, написала « Молитву до Мови ». Послухаймо!
Учні читають « Молитву до Мови » К. Мотрич
 Мово! Пресвятая Богородице мого народу! З чорнозему, рясту, любистку, м`яти, євшан-зілля, з роси, дніпровської води, від зорі і місяця народжена!
Мово! Мудра Берегине, що не давала погаснути земному вогнищу роду нашого і тримала народ на небесному Олімпі волелюбності, слави і гордого духу.
Мово! Велична молитво наша у своїй нероздільній трійці, що єси ти і Бог-Любов, і Бог-Віра, і Бог-Надія. Тож стояла ти на чатах коло вівтаря нашого національного храму й не впускала туди злого духа виродження, злого духа скверноти, злого духа ганьби. І множила край веселий, святоруський і люд хрещений талантами, невмирущим вогнем пісень і наповнювала душу Божим сяйвом золотисто-небесним, бо то кольори духовності і Божого знамення.
Мово моя! Звонкова кринице на дорозі нашої долі. Твої джерела б`ють десь від магми, тому й вогненна така. А вночі купаються в Тобі ясні зорі, тому й ласкава така. Тож зцілювала Ти втомлених духом, давала силу, здоров`я, довгий вік і навіть безсмертя тим, що молилися на дароване Тобою Слово. Бо “Споконвіку було Слово. І Слово було у Бога. І Слово було Бог”.   
      Слово вчителя
- Сьогодні, дорогі учні, ми з вами  помандруємо країною Звертання. На нашому уроці звучатимуть звертання до мови, України, до пісні, до батьків.
       За мету поставимо собі поглибити знання з теми « Звертання », вдосконалити вміння визначати поширені й непоширені звертання в реченнях, правильно ставити розділові знаки, навчитися виразно інтонувати речення зі звертаннями, тобто маємо показати, що ми, справжні філологи,грамотні й освічені,  знаємо і вміємо. Тому тема нашого уроку «Розділові знаки при звертаннях». Отже, запишемо число та тему нашого уроку в зошитах.
 Лірична хвилинка
Звучить поезія Д. Білоуса « Слова покликані – прості і величні »
В джерелах слова — душі криниця,
А рідна мова — як чарівниця.                                                                                                     
Звичайний приклад візьму навмисне,
Краса ж така в нім, що серце стисне.
Дивися — в кличнім простім відмінку:
«Ой не стелися, зелен барвінку...»
Одвертий кличний — немов дитинний,
музичний, зичний та ще й гостинний.
Вживеш ти усно чи на папері —
мов у світлицю відчиниш двері.
Звертання щире, душевне, щедре —
Василю, Павле, Іване, Петре:
І так сердечно, і так ласкаво —
Наталю, Лесю, а чи Любаво!
До зборів, сходки відкрито й радо —
чи товариство, а чи громадо!
А найсвятіше душа приємле —
моя Вкраїно, кохана земле,
ти, сивий Дніпре, і ти, Дунаю,—
миліших серцю звертань не знаю.
Розумова розминка « Карусель » запитань і відповідей.
-            Друзі, яке враження справила на вас поезія?
-            У чому особливість цього твору?
-            Яка роль  звертань у розумінні автора?

ІІ. Актуалізація опорних знань

   Виконання  вправ з елементами тренінгу.
-            Любі учні, ви поділилися на дві домашні групи і повинні були виконати випереджуюче завдання.

Завдання груп:
І група – які форми звертань використані в поезіях та листах Лесі Українки
ІІ група -  звертання в усній народній творчості
1.          Зачитування досліджень
2.          Оцінювання їх        
ІІІ. Пояснення нового матеріалу
1.         Пригадати правила вживання розділових знаків при звертанні.
2.         Робота з підручником ( стор. 169-170 )
ІV. Закріплення вивченого

Робота в зошиті
Складання реплік – звертань в даних комунікативних ситуаціях:

-            Передмова до книжки;
-            Звернення  міністра освіти;

Конкурс « Картки » ( поставити розділові знаки, підкреслити звертання і вказати їх вид ):
П – 1
До тебе Україн... наша бездольная мати струна моя перша озветься. ( Леся Українка )

П – 2
Та хоч би крила мені і воля своя, я б не лишила тебе в самотині країн... моя. ( Леся Українка )

П – 3
Мій давній друж... мушу я з тобою розстатися надовго.
                                   ( Леся Українка )

П – 4
Приплинь до мене чарівниц...  мила і запалай зорею наді мною.
                                    ( Леся Українка )

Бліц – конкурс « Уявні звертання до світочів »
( на дошці висять портрети Т. Шевченка, І. Франка, Лесі Українки, а решта складають речення зі звертаннями, поставивши імена світочів у кличному відмінку ).
V. Систематизація знань, умінь і навичок. Підсумок
1. Бесіда:
- Що називаємо звертанням?
- Що таке поширене та непоширене звертання?
- Розкажіть про розділові знаки при звертанні.
Сенкан «Звертання»
2. Лінгвістична казка «Звертання» (рольова гра)
В одному далекому королівстві жив король Мовознавство. У нього було дуже багато знайомих графів, що підкорялися йому та разом складали його королівство. Король вправно керував своїм королівством, хоч це й було досить важко, бо в кожному з графств виникало багато суперечливих запитань. Одного разу прийшов до Мовознавства його підданий Звертання, бо він не знав, у кого з графів йому можна просити допомоги. Він сказав:
-Шановний повелителю, ви не могли б взяти мене до себе в королівство, я б вам за це щиро віддячив у майбутньому?
 На це король відповів:
- Якщо ти так сильно бажаєш цього, ми зараз же зберемо раду з моїх графів і вирішимо, чи не будеш ти нам зайвий!
 На раді довго сперечались, особливо був проти граф Синтаксис. Він казав:
-Куди ми його дінемо, куди вставимо його у речення, у мене і так багато другорядних членів речення!
 Але король відповів:
- Звертання в майбутньому нам дуже допоможе і стане в нагоді.
 Але граф Синтаксис не здавався:
- Як же ми будемо виділяти його на письмі?
Тут до суперечки приєдналась графиня Пунктуація:
- Якщо вже він такий корисний, то я можу всередині речення виділяти його з обох боків комами, а на початку і в кінці - з одного боку.
 Тоді король сказав:
- Нехай звертання не буде членом речення і не відповідатиме на жодне запитання.
Тут і граф Синтаксис заспокоївся і дав згоду.
З тих пір живе в цьому королівстві звертання і на славу служить своєму краю.
Вправа « Мікрофон »
Продовжте речення « На сьогоднішньому уроці ми дізналися, що… ». Відповіді учнів.
Учні виразно читають вірш « Прекрасні звертання »
                            Є в нашій мові звертання прекрасні,
                            Добрі і щирі, чудові слова.
                            Тими словами усяк без вагання
                            Маму найкращу свою назива:
                            Мамо, матусенько, мамочко, ненько,
                            Матінко, усміх твій ніжний ловлю.
                            Мамонько рідна, моя дорогенька,
                            Я над усе тебе в світі люблю.
                            Я і до тата вмію звертатись,
                            Хочу в словах передати тепло.
                            Щоб мій татусь міг частіше всміхатись,
                            І щоб в душі його сонце цвіло!
                            Татку, татусечку, татоньку, тату,
                            Кращого в світі немає навкруг!
                            Татоньку, хочу тебе я обняти –
                            Ти мій порадник, заступник і друг!
                            Я й до бабусі з любов’ю звертаюсь:
                            Бабцю, бабусю, бабуню моя!
                            І до бабусиних рук притуляюсь,
                            Та відчуваю в них лагідність я.
                            І до дідуся іду по науку:
                            Діду, дідуню, навчи в світі жить!
                            Він на голівку кладе свою руку,
                            Голос сріблястим струмочком біжить.
                            Слово чарівне! Яка в тебе сила!
                            Скажеш з любов’ю – і радість росте!
                     Слово ласкаве народжує крила –
                            Ви не забудьте ніколи про те!
                            Донечко, синку, сестрице, братусю, -
                            Дружна, велика, весела сім’я!
                            Мамочко, татку, бабусю, дідусю, -
                            Мій оберіг і родина моя!      
Слово вчителя:
-            Наш урок добігає до кінця, і я скажу про це поетичними рядками : « Дай нам, Боже, в довгі дні неспішні, золота на слові й на душі ».
-            Ви сьогодні показали свої прекрасні й глибокі знання про звертання, вмієте вживати на письмі відповідні розділові знаки, володієте мовленнєвим етикетом. Тож хай рідна мова пригорнеться до вас і зміцнить вам творчі крила в майбутньому! Бо слово ваше щире, по – справжньому  українське!
VІ. Етап оцінювання. Домашнє завдання
Скласти вітальну листівку до Дня Святого Валентина, використовуючи різні форми звертань.

УРОК УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В 8 КЛАСІ


ТЕМА:            КОМИ ПРИ ОДНОРІДНИХ ЧЛЕНАХ РЕЧЕННЯ.
МЕТА:            ПОГЛИБИТИ ЗНАННЯ УЧНІВ ПРО ОДНОРІДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ, ВИВЧИТИ ПРАВИЛА ВЖИВАННЯ КОМИ МІЖ ОДНОРІДНИМИ ЧЛЕНАМИ РЕЧЕННЯ; РОЗВИВАТИ УВАГУ, ЛОГІЧНЕ МИСЛЕННЯ, ВИХОВУВАТИ ПОВАГУ ДО ТРАДИЦІЙ УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ.
ТИП УРОКУ:            УРОК ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
ОБЛАДНАННЯ:       ПІДРУЧНИК «УКРАЇНСЬКА МОВА 8 КЛАС»
            РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ – ЦЕ ЯК НОТНИЙ СТАН.
ВОНИ ТВЕРДО ТРИМАЮТЬ ТЕКСТ І НЕ ДАЮТЬ ЙОМУ РОЗСИПАТИСЬ.
            К.ПАУСТОВСЬКИЙ

Х І Д  У Р О К У

І.ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА
                                 Відкрий. Це чиста сторінка,
                                  На ній немає ні слова.
                                  Мов лілії ніжна пелюстка,
                                  Тремтить білизна загадкова.

                                  Перо між рискою й папером,
                                  Як дощ – між пелюсткою й небом.
                                  Одні тут слова недоречні,
                                  А інших нема, коли треба.

                                  Відкрий. Це чиста сторінка,
                                  Досвітніми росами вмита.
                                   Зумій у слова безголосі
                                   Поезії дух улити.
                                                                          Ліліана Арнаутова.
        Любі друзі! Сподіваюся, що сьогодні ви зумієте заповнити чисту сторінку нашого уроку глибоким змістом, застосовуючи вправно свої знання, вміння і навички.
ІІ.  ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
«ХВИЛИНКА - ЦІКАВИНКА».
-           ДІТИ, ЧИ ЛЮБИТЕ ВИ ЗАГАДКИ?
СПРОБУЙТЕ ВІДГАДАТИ ОДНУ.

ЗЛИТА З ХВОСТИКОМ ЦЯ КРАПКА,
НЕВЕЛИКА, ВЛАСНЕ ЛАПКА.
РОБИТЬ ПАУЗУ, ВСІМ ЗНАЙОМА.
ЯК ВОНА ЗВЕТЬСЯ ? (КОМА)
                                                                       ДМИТРО БІЛОУС
ІСТОРИЧНА ДОВІДКА.

КОМУ ІНОДІ НАЗИВАЮТЬ БАБУСЕЮ НАШОГО ПИСЬМА, ХОЧА ЇЙ ВСЬОГО 300 РОКІВ. ВПЕРШЕ ЇЇ ВЖИВ АЛЬДО МАКУЦЦІ З ІТАЛІЙСЬКОГО МІСТА ВЕНЕЦІЯ. ОСКІЛЬКИ КОМА – НЕ КРАПКА, ТОБТО ЇХ ТРЕБА РОЗРІЗНЯТИ, ВІН «ПРИРОБИВ» КОМІ ХВОСТИКА.
ВИРАЗНЕ ДЕКЛАМУВАННЯ ВЧИТЕЛЕМ ВІРША Д.БІЛОУСА «ЯК ЦАР ПОВЕЛІВ».
ЯК ЦАР ПОВЕЛІВ
ДОВОДИЛОСЬ ЧУТИ МЕНІ:
«НАВІЩО ТІ КОМИ ДУРНІ ?-
КАЗАВ П’ЯТИКЛАСНИК - ХЛОПЧАК.--
ЗІ СЛІВ ЗРОЗУМІЛО І ТАК!»
НА ЦЕ Я КАЗАВ У ОДВІТ:
Є ПРИТЧА СТАРЕЗНА, ЯК СВІТ,
ПЕРЕКАЗ ПРО ВИРОК ЦАРЯ,
КОЛИ ПРИВЕЛИ БУНТАРЯ.
СЛУЗІ ВІН ДИКТУЄ В ТУ МИТЬ:
«КАРАТИ НЕ МОЖНА ПРОСТИТЬ».
ТОЙ ПИШЕ, ЯК ЦАР ПОВЕЛІВ,
А КОМИ НЕ СТАВИТЬ МІЖ СЛІВ.
І ОСЬ НА МАЙДАНІ ДЛЯ СТРАТ –
БУНТАР У КАЙДАНАХ. І КАТ,
ЩО МАВ ЗА ЦАРЯ ВІДОМСТИТЬ.
«КАРАТИ НЕ МОЖНА ПРОСТИТЬ», -
СЛУГА ОБ’ЯВЛЯ РІШЕНЕЦЬ.
АЖ РУКУ ПІДНОСИТЬ МУДРЕЦЬ
(УСІ ШАНУВАЛИ ЙОГО):
-           НЕ ТАК ПРОЧИТАВ ТИ, СЛУГО, -
БО ВСТИГ ЗАЗИРНУТЬ ТАЙКОМА,
ЩО КОМИ У ТЕКСТІ НЕМА.
ВЗЯВ ВИРОК, ПОПРАВИВ УМИТЬ:
«КАРАТИ НЕ МОЖНА, ПРОСТИТЬ».

ПОБАЧИВ, ЩО КОМА ЗМОГЛА ?
ТАКА КОЛИСЬ ПРИТЧА БУЛА!

ВПРАВА «МІКРОФОН».
-           А НА ВАШУ ДУМКУ, ЧИ ПОТРІБНІ В УКРАЇНСЬКІЙ МОВІ РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ. ЧОМУ?
-           ЯК ВИ ВЖЕ ЗДОГАДАЛИСЬ, ТЕМА СЬОГОДНІШНЬОГО УРОКУ - «КОМи ПРИ ОДНОРІДНИХ ЧЛЕНАХ РЕЧЕННЯ».
(УЧНІ ЗАПИСУЮТЬ ТЕМУ УРОКУ В ЗОШИТИ.)

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
 НЕЗАКІНЧЕНІ РЕЧЕННЯ.
-           ДОПОВНІТЬ ТВЕРДЖЕННЯ ВЧИТЕЛЯ.
1.Однорідні члени речення – це…
2.Поширені однорідні члени речення…
3.У реченні можуть бути такі ряди однорідних членів…
4.Пунктуаційні знаки у реченні з узагальнювальними словами при однорідних членах можуть бути такі: …

IV. СПРИЙМАННЯ І ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ.
ПРОЧИТАТИ ТЕКСТ. ВИПИСАТИ РЕЧЕННЯ З ОДНОРІДНИМИ ЧЛЕНАМИ. ВИЗНАЧИТИ РЯДИ ОДНОРІДНИХ ЧЛЕНІВ. ЗА ДОПОМОГОЮ ВЧИТЕЛЯ СПРОБУВАТИ ПОЯСНИТИ ПРАВИЛА НАПИСАННЯ РОЗДІЛОВИХ ЗНАКІВ МІЖ ОДНОРІДНИМИ ЧЛЕНАМИ РЕЧЕННЯ.
Українське весілля ... Його досліджують, захоплюються, черпають народну мудрість, повагу до двох молодих людей, бажаючих поєднати свої долі, свої серця. З давніх-давен одруження завжди було однією з найурочистіших і найбільш хвилюючих подій у житті людини.
Спливав час,  падали імперії, утворювались нові держави, але молоді душі завжди прагнули і до з'єднання, і до створення міцної сім'ї. бо сімейне, а не самітницьке життя є початком щасливого майбутнього.
V. Виконання вправ на закріплення нового матеріалу.
ДІТИ, ВИ ВЖЕ, МАБУТЬ, ЗРОЗУМІЛИ, ЩО СЬОГОДНІ МИ З ВАМИ, ВИВЧАЮЧИ РОЗДІЛОВ ЗНАКИ ПРИ ОДНОРІДНИХ ЧЛЕНАХ РЕЧЕННЯ, ТАКОЖ БУДЕМО ГОВОРИТИ І ПРО УКРАЇНСЬКЕ ВЕСІЛЛЯ, ЯКЕ традиційно поділяється на три цикли: передвесільний, весільний і післявесільний. У свою чергу кожен із циклів складався з низки обрядів. Передвесільна обрядовість включала оглядини, заручини, сватання,  бгання короваю і дівич-вечір. Власне весілля складалося із запросин, обдарування посаду молодих, розплітання коси, розподілу короваю, перевезення посагу. Післявесільний цикл присвячувався вшануванню батьків молодими, прилученню невістки до родини чоловіка. Це обряди хлібин, свашин та гостин. Сьогодні ми з вами приготували частиночку українського весілля: епізод розплітання коси.
Звучить пісня "Розпустили кучері дівчата".
Заходять дружки, кланяються батькові.
Дружки. - Чи вдома, чи вдома хазяїн дома?
Прокіп. - Заходьте, дівчата, та сідайте, щоб і у вас свати сідали.
Дружки. - А де ж тая діва, що бажала вінка?
(Мати виводить молоду)
Уляна. - Спасибі вам, мамо і тато, за хліб - сіль, за те, що мене ростили і добру навчили.
(Кланяється батькам)
Дружки. - Раді послужити тобі, Уляно!А чи не пора нам розплітати молоду?
Пане старосто, благословіть цьому дитяті русу косу розплітати?
Прокіп. - Бог благословить.
(Молоду саджають на стілець, покритий вивернутим кожухом)
Дружка - Ходи, ходи, Уляно, до хати,
Хоче тебе рідна мати вбрати.
Дружка -Дай мені, моя мати, масла,
Бо я тобі корівоньку пасла,
Русу косу помостити,
Щоб віночок примостити.
Дружка  - Надворі терен тешуть,
А у хаті косу чешуть.
Дружка  - Ой стань, ой стань, рідна мати, на стільчик,
Та іздійми із полиці золотий вінчик.
Дружка - Не рік, не два рідна мати чекала,
Щоб віночок на голову наклала.
Дружка  - А в перший раз та в добрий час, благословіть, батько-мати, своєму дитяті вінок одягати.
Одарка. - Благословляю тебе, доню, щастям, здоров'ям, доброю долею.
Дружка - А тепер, мамо, просимо одягти дочці вінок.
( Мати одягає вінок, а  дружки співають пісню «Горіла сосна, палала»)
***СЛОВО ВЧИТЕЛЯ: ви почули, що обряд розплітання коси , супроводжувався піснями. давайте пригадаємо,
-          що таке пісня?
-          що таке українська народна пісня?
-          які види народних пісень вам відомі?
-          до яких видів пісень належать пісні «Розпустили кучері дівчата» і «горіла сосна, палала»?
 У нас таке завдання:записати виділені речення з текстів почутих пісень, визначити однорідні члени речення, зробити синтаксичний розбір одного з речень.
•          Дібрати синоніми до слів кучері (коси, волосся, шевелюра, густе та скуйовджене-кучма, копиця, коса)
та палати (ГОРІТИ, згоряти, пломеніти, полум'яніти, палахкотіти, палахкотати,  бурхати; іти з димом;
 Скласти з ними речення з однорідними членами й пояснити розділові знаки.
****Мовленнєва ситуація
            Уявити, що ви потрапили на весілля, але весілля не звичайне, а те, що було ще у 18 столітті: зі сватанням хлопця до дівчини і проханням нареченого у батька нареченої одружитися, з колупанням печі та з кабаком у випадку відмови нареченої.
            Описати епізод такого весілля у формі твору-мініатюри, використовуючи однорідні члени речення, з’єднані різними видами зв’язку. А поки ви писатимете, нехай звучить музика.
****Хвилинка відпочинку.    
       Відгадати загадки:
                                

Прямої лінії малесенький відрізок
Не треба, друже, тут сушити мізок,
Бо дуже легко відгадати й так:
Моєї лінії малесенький відрізок –
Між слів у мові – граматичний знак.
Що це таке?
                                                     (Тире)
Мов оченята, чорні і кругленькі,
На тебе дивляться кривенько,
Між однорідними стоять,
Коли їх можна одним словом об’єднать.
Що це таке?
                       (Двокрапка)


***Розставте у реченні розділові знаки. (В зошитах)
  1. Синя, блакитна, рожева – такі стрічки були у вінку нареченої.
 2. І світ, і травиця, і навіть каміння - все раділо молодятам.
  3. Все в світлі сонця золотого: наречені, їхні батьки, старости.

VІ. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок
VІІ. Підсумок уроку
1. Пояснити, як ви розумієте епіграф уроку
2. Сьогодні на початку уроку я  зачитала вам вірш про чисту сторінку і бажала її заповнити глибоким змістом, тобто знаннями, здобутими на сьогоднішньому уроці. Тож давайте запишемо на аркушах про те, що ви дізнались на сьогоднішньому уроці і прикріпимо їх до нашої чистої сторінки, доводячи таким чином,  що вона вже не пуста.
VІІІ. Етап оцінювання
ІХ. Домашнє завдання
 Побудувати розповідь у науковому стилі на тему «Роль однорідних членів речення у висловлюваннях».

Немає коментарів:

Дописати коментар